Yritysesittely

Keitä olemme

Tarinapata Oy on täyden palvelun konsultointi- ja neuvontayritys, joka tarjoaa innovatiivisia ja strategista sparraamista ja koulutusta, asiakaslähtöisesti. Toiminta-alueemme on koko Suomi.

Ulkomailla operoimme Flying Chefs® tavaramerkillä. Erityisosaamisemme on kansainväliset elintarvikemessut, joissa pääosassa ovat suomalaiset elintarvikkeet ja ruoka- ja juomakulttuuri.

Erikoistuminen & Kokemus

Olemme erikoistuneet henkilöstö- ja ruokaravintoloihin, kahviloihin sekä kauppakeskusten ravintoloiden avaamiseen. Asiakkainamme ovat myös yritykset, jotka ovat vaikeuksissa kysynnän tai ravintolan vetovoiman hiipumisen takia. Asiantuntemuksemme on laaja-alaista ja käsittää konseptikehityksen, ruoka- ja juomalistojen, ruokatuotekehityksen, tuotannon suunnittelun sekä erilaiset toimintamenetelmät, jotka kohdistuvat ruoka- ja palvelutuotannon kehittämiseen ja henkilöstön koulutukseen.

Yli 40 vuoden kollektiivisen kokemuksen avulla hyödynnämme resurssejamme ja osaamistamme, auttaaksemme asiakkaitamme luomaan yrityksilleen kysyntää ja arvoa sekä vähentämään riskejä tunnistaen samalla kunkin yrityksen ainutlaatuisen näkökulman ja vieraanvaraisuuskokemuksen, jonka haluavat luoda.

Tiimimme jäsenet ovat kokeneita ravintola-ammattilaisia, jotka ovat tai toimivat edelleen alalla aktiivisesti. Tarinapadalla on vuosikymmenien kokemus omalla alallaan, jonka avulla se voi tuoda tuoreita ja luotettavia näkemyksiä ja ideoita asiakkaillemme. Kokemuksen ja koulutuksen kautta hankittuja kokemuksia, jotka auttavat herättämään ravintolanne uuteen kannattavaan liiketoimintaan tai elvyttämään jo olemassa olevaa liikeideaa. Yhteistyöllä asiakkaittemme kanssa kehitämme ja lisäämme huippuluokan asiakaslähtöistä ja laadukasta suorituskykyä.

Asiakkaan kuunteleminen ja toiveiden toteutus

Asiakkaan tarve on aina ykkönen ja hänen kaikkien projektien päärooli, me toimimme asiantuntijana ja sparraajana, ohjaamalla heitä maastossa, joka saattaa olla tuntematon ja jopa arvaamaton. Luottamus ja avoimuus ovat yhteistyön ja asiakaslähtöisyyden avainsanoja, aina siitä hetkestä lähtien, kun aloitamme projektin.

Joskus saattaa puoleemme kääntyvä asiakas olla jo ahdistuneessa tilanteessa. Sen selvittämiseksi tarjoamme objektiivista toiminnan analyysiä, joka käytännössä tarkoittaa palautetta ja ratkaisuja yksikön keittiön ja salin toiminnoista, kannattavuudesta sekä saaduista asiakaspalautteista. Selvitämme asiakkaamme vahvuudet ja heikkoudet palvelumuotoilun keinoin.

Tarinapata Oy:ssä olemme sitoutuneet meille annettuun tehtävään hallitsemalla maailman suurimman vieraanvaraisuusalan dynamiikkaa ja jakamalla kokonaisvaltaista tietoa ja osaamista asiakkaillemme ja heidän kanssaan. Yhdessä toteutamme projekteja, jotka ilmaisevat autenttisen näkökulman, joka on tietoinen asiakastarpeesta ja asiakaslähtöisyydellä tuottaa asiakaskokemuksen maksimoinnin.

Asiakkaista ja markkinoista kilpailu kovenee Korona rajoitusten purkamisen jälkeen, kun ravintola-ala hiljalleen palautuu päivittäisiin toimiinsa. Ole meihin yhteydessä, niin kartoitamme yhdessä yrityksellesi turvallisen väylän kohti kannattavaa liiketoimintaa.

Kim Palhus

Kaiken takana on keittiömestari Kim Palhus. Kim aloitti uransa Helsingin parhaissa ravintoloissa. Ensimmäinen työpaikka oli legendaarinen ravintola Motti, Töölössä. Motin jälkeen Kim työskenteli mm. Kulosaaren Casinolla ja Handelsgilletissä, jonka jälkeen hän perusti oman kahvilan, silloisen Finnairin pääkonttoria vastapäätä. Kahvila palveli Töölön asukkaita sekä lähiympäristön yrityksiä. Yritysasiakkaina olivat mm. Finnairin henkilökunta sekä Stockmannin herkkumyymälä.

Yritystoiminnan jälkeen Kim työskenteli pari vuotta ulkomailla. Palattuaan Suomeen tarjoutui keittiömestarin pesti ravintola Saslikissa, Helsingissä. Muutaman vuoden jälkeen hänelle tarjoutui erinomainen näköalapaikka Helsingin ravintolamaailman huipulla, jossa avautui keittiöpäällikön tehtävä.
Muutaman vuoden päästä Kimille tarjoutui työtilaisuus Yhdysvaltojen Moskovan suurlähetystössä, josta hän vuonna 1991 siirtyi palvelukseen Suomen Pysyvän Edustuston Euroopan neuvostossa, Strasbourgissa. Strasbourgista hän siirtyi muutamaksi vuodeksi Suomen Suurlähetystöön Washingtoniin.

1997 -

1997 Eero Mäkelä tarjosi Kimille työpaikkaa ravintola Kanavarannasta, jonka hän oli avannut ystävänsä ja kollegansa, Gero Hottingerin kanssa vain muutamaa vuotta aikaisemmin. Kanavaranta oli ensimmäinen ”julkkiskokkien” perustama ravintola, joka viitoitti tietä muille keittiömestareille perustaa oma ravintola.
Kanavarannasta Kim kutsuttiin työskentelemään Suomi-ravintolaan, joka oli osa suomikuvaa Lissabonin maailmannäyttelyssä vuonna 1998. Lissabonin jälkeen Kim palasi Kanavarantaan, josta urapolku johti hotelli Kämpin avaamiseen. Uudet haasteet odottivat myöhemmin ravintola Strindbergissä.

2001 -

2001 Kim työskenteli Scandic Hotelsien palveluksessa Turussa, josta hän vuonna 2002 siirtyi Laurea ammattikorkeakoulun palvelukseen Leppävaaraan, Espooseen. Kim oli mukana avaamassa uutta oppimisympäristöä, Bar Laureaa, jossa sovellettiin tuolloin Suomessa uutta oppimismenetelmää LBD.
Ruokatuotannon opetuksesta Kim siirtyi takaisin ravintolaympäristöön. Hänet kutsuttiin ravintolatoimen kehityspäälliköksi Hanasaaren ruotsalais-suomalaiseen kulttuurikeskukseen. 2015 aloitettiin Hanasaaren peruskorjaus, ja Kim siirtyi kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Tarinapata Oy:n lisäksi hän operoi kesäravintolaa Hämeen Tammelassa.
Luovuttuaan ravintoloitsijan vastuista, Kim kutsuttiin ravintolatoimenpäälliköksi Helsingin Musiikkitalolle.

Yritystoiminta

Yritystoiminta on ollut, ja on vahvasti mukana Kimin monimuotoisen ja kansanvälisessä urassa. Kim Palhus kuvailee uraansa ja itseään henkilöksi, joka ei ole tyytynyt kulkemaan vain yhtä polkua, vaan on löytänyt alalta ja asiakkailtaan joka päivä mielenkiintoisia uusia asioita, liiketoiminnan ja itsensä kehittämiseen. Tarinapata Oy on ollut Kimin johdolla avaamassa lukuisia erilaisia ravintoloita tai keittämässä niiden toimintaa. Tarinapadan monipuolinen osaaminen on johdattanut toiminnan ammattikeittiöiden tuotekehityksestä aina Suomen suurlähetystökokkien kouluttajaksi ja suomalaisen ruoan sanansaattajaksi eri puolilla maailmaa.
Tarinapadan toiminnan punaisena lankana ja mottona on aina ollut kiintymys hyvään ruokaan ja moitteettomaan palvelun laatuun.